اخبار

خبر عاجل :: انتخابات مجلس الشعب تؤشر على تقدم السيد يوسف محمد ب 14 صوت ويحيى محمد 11 صوت ومحمود اشرف 8 واحمد صابر 7 اصواتم

الاثنين، 16 سبتمبر 2013

لقاء مع المرشح المحتمل يوسف محمد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بيك يا استاذ يوسفف محمد فى برنامجنا نرحب بيك ترحيب حار
اهلا بيك
وبالسادة المشاهدين
اول سؤال وبكل صراحة ليه توجهت لمجلس الشعب مع مؤيديك وانت متاكد بنسبة كبيرة من رئاسة المجلس مش العضوية بس بعد طردك من الوزارة
اولا : الـوزارة انا اتطردت منها لان رئيس الوزراء بيكـرهنى و دة معروف بسبب انى اقلته من الوزارة سابقـآ لأن الـقانون كان ضد تعيينه وانا لو خالفت الـقانون هتحاكم
ثانيـأ : مجلس الـشعب الـناس بيؤيدونى و انا جمعت اكتر من 15 توقيـع و فى الانتخابات أكسب بإذن الله و هدخل انتخابات رئاسة المجلس و ارءس الـمجلس ان شاء الله
طب وايه هدفك من مجلس الشعب مصلحة شخصية ولا انتقام ولا لمصلحة مؤيديك ولا لمصلحة الشعب ده وبكل صراحة
بما إن حضـرتك طلبت الـصراحة
هو اكيـد بعض الناس هيفتكروه مصلحة شخصية
لكن الرئيس عارف هدفى من مجلس الـشعب
و هـو مصلـحة عامة للـشعب
و طبعـآ مطالب مؤيدينى هتبقـآ فى المركز الاول
طب والمعارضين هيكون التعامل معاهم ازاى
بالطبع لازم احترم رأيهم و أحترمهم , و اقبل نقضـهم و لكن يجب ان يكون نقض بنـاء لنرقـى بالدولة
ياترى ليك مشروع محدد لمجلس الشعب
الـصراحة انا معنديش مشروع محدد لـلمجلس , بس أنا عاوز الـمجلس يتعمل عشـان ننفذ مطـالب الـشعب و نحـاول أننا نسـاعد الـرئيس فى الـقوانين و نحاول نتقـدم بعد الـفترة الـماضية اللى كانت سيئة
طب وبالنسبة لمراقبة الوزراء
طبعـا مراقبـة الوزراء هتكـون مهمة لـمساعدة الرئيس و رئيس الوزراء فى اختيار الوزراء و تقييمهم , لـكن أنا مش حاطط الـهدف دة نصب عينى انا كلل اللى عايزه تنفيذ مطالب الـشعب كاملةً
شكرا ليك على اللقاء الرائع والسلام عليكم
11:40am
وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق